Financiele ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van € 50.000 of hoger ten opzichte van de gewijzigde begroting toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag. We ronden de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten afrondingsverschillen zijn.
(bedragen x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Startpositie 2019-2023 | 56.097 | 57.382 | 58.273 | 59.967 | 61.185 |
Actualisatie begroting 2019-2023 | |||||
1. Reïntegratie wethouders Op basis van de APPA (algemene pensioenwet politieke ambtsdragers) is een gewezen wethouder sinds 2010 verplicht om te voldoen aan een sollicitatieplicht en planmatige begeleiding. De kosten voor re-integratieplannen inclusief bijkomende opleidingskosten nemen we op in de begroting. | -31 | 0 | 0 | -40 | 0 |
2. Wachtgeld oud wethouders Na de gemeenteraadsverkiezingen namen we afscheid van twee wethouders. Hierdoor onstond een wachtgeldverplichting. | -52 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Tijdelijke vervanging wethouder In het eerste kwartaal 2019 is besloten de tijdelijke vervanging een wethouder te verlengen wegens ziekte van een van de wethouders. Hiermee hielden we in de begroting geen rekening. | -43 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Algemene uitkering 2018 Door achterblijvende Rijksuitgaven in 2018 houden we rekening met een lagere algemene uitkering van € 337.000. | -337 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Algemene uitkering We actualiseren de uitkeringen gemeentefonds aan de hand van de laatst bekende wijzigingen in onder andere woning- en inwoneraantallen. | 148 | 127 | 42 | 53 | -93 |
6. Business Intelligence tool Op dit moment gebruiken we een tool in om informatie snel beschikbaar te krijgen (dashboard). De licentiekosten van deze software nemen we nu structureel op in de begroting. | 0 | 0 | -55 | -55 | -55 |
7. Investeringsruimte De investeringsuimte passen we aan omdat investeringen in Beheren op Niveau niet meer uit de voorziening betaald mogen worden. | 0 | 0 | -7 | -7 | -163 |
8. Bodemsanering Oude Kerkstraat De kosten van de bodemsanering van de Oude Kerkstraat brengen we ten laste van de post onvoorzien. | 120 | 0 | 0 | 0 | 0 |
9. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | -19 | -18 | -36 | -35 | -69 |
Nieuw beleid | |||||
10. Bijdrage ICT WBW We gaan in 2021 over naar een nieuwe ICT-infrastructuur. ICT West-Brabant-West paste hiervoor haar begroting aan. Deze concept begroting verwerken we in deze bestuursrapportage. | -25 | -7 | -396 | -487 | -486 |
11. Stedebouwkundige De kosten voor de stedebouwkundige komen voor rekening van het grondbedrijf. | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
12. Uitbreiding formatie BOA's De raad discussieerde over de zichtbaarheid van de handhaving door de boa's. Naar aanleiding hiervan stellen we voor de formatie uit te breiden van zes naar zeven fte. | 0 | -58 | -59 | -61 | -62 |
13. Verbouwing Stadskantoor De verhoging van het krediet voor de verbouwing van het Stadskantoor zorgt voor extra kapitaallasten. | 0 | -26 | -26 | -25 | -24 |
14. Investeringen bestaande infrastructuur ICT WBW bereidt het aanbesteden van een nieuwe infrastructuur voor. Naast deze investering zijn er een aantal zaken die gemeenten zelf moeten betalen en vernieuwen voordat aangesloten wordt bij deze infrastructuur. Een aantal werkplekken moeten we nog vernieuwen. Ook moeten we knelpunten in de huidige infrastructuur oplossen. | 0 | -78 | -77 | -76 | -75 |
15. Budgetruimte voor onzekerheden en ambities Om niet direct aanvullende besparingsmaatregelen te moeten nemen op het moment deze onzekerheden financieel duidelijk worden, stellen we voor om vanaf 2020 € 522.000 budgetruimte per jaar op te nemen. Of deze financiële ruimte voldoende is om alle onzekerheden op te vangen weten we op dit moment niet. | 0 | -522 | -523 | -524 | -525 |
16. Versterking algemene risicoreserve We laten delen van de reserves Volkshuisvesting, Landschapsbeheer, Optimalisatie bedrijfsvoering en Jeugdbeleid vrijvallen en voegen deze toe aan de algemene risicoreserve. Ook voegen we in de periode 2020-2023 ongeveer € 3,5 miljoen toe aan de algemene risicoreserve. | -565 | -320 | -16 | -1.219 | -1.904 |
Maatregelen financiële positie | |||||
17. Onderhoud gebouwen We verlagen de jaarlijkse storting in de voorziening onderhoud gebouwen door het uitstellen van het geplande onderhoud. | 25 | 25 | 25 | 25 | 25 |
18. Opschuiven investeringen We stellen diverse investeringen een jaar of twee jaar uit en verlagen daarmee de kapitaallasten (rente en afschrijving). | 0 | 71 | 69 | 25 | 20 |
19. Extra OZB verhoging Om de financiële positie van Etten-Leur te verbeteren stellen we bij deze kadernota voor om, bovenop de OZB-stijging van 1,5% in 2020, de OZB extra te verhogen met 14,2% in 2020. | 0 | 1.187 | 1.208 | 1.225 | 1.244 |
20. Straatparkeren De verhoging van de tarieven van parkeren op straat zorgt voor extra inkomsten. | 0 | 305 | 305 | 305 | 305 |
21. Portokosten Door mogelijkheden bij de uitbesteding van de postbezorging besparen we op portokosten . | 10 | 10 | 10 | 10 | 10 |
22. Bedrijfsvoering De organisatie draagt aan het totaalvan de maatregelen een besparing bij van € 300.000. Dit bedrag ontstaat door vrijkomende vacatures niet te vervangen en verlaging van budget voor het uitbesteden van werkzaamheden. | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 |
23. Vrijval reserve optimalisatie bedrijfsvoering We laten een deel van deze reserve vrijvallen en voegen dit bedrag toe aan de algemene risicoreserve. | 300 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal wijzigingen | -419 | 996 | 764 | -586 | -1.552 |
Saldo na bestuursrapportage en kadernota 2020-2023 | 55.678 | 58.378 | 59.037 | 59.381 | 59.633 |