Financiele ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we alleen afwijkingen van € 50.000 of hoger ten opzichte van de gewijzigde begroting toelichten. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000. Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag. We ronden de bedragen af op € 1.000. Het kan zijn dat er in één overzicht of tussen overzichten afrondingsverschillen zijn.
(bedragen x € 1.000) | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
---|---|---|---|---|---|
Startpositie 2019-2023 | -33.385 | -33.142 | -32.936 | -32.879 | -32.892 |
Actualisatie begroting 2019-2023 | |||||
1. Indexering tarieven Jeugdzorg De tarieven voor het onderdeel jeugdbescherming verhogen we vanaf 2019. Vanaf 2020 verhogen we de tarieven voor alle onderdelen van de jeugdzorg. | -21 | -233 | -418 | -642 | -874 |
2. Vroegsignalering minima/armoede De De6 gemeenten (Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert) ontwikkelden een plan voor vroegsignalering van minima. Na aftrek van de resterende Rijksbijdrage is hiervoor nog € 36.000 nodig. | -51 | -25 | -21 | 0 | 0 |
2. Rijksbijdrage armoede De De6 gemeenten (Etten-Leur, Halderberge, Moerdijk, Roosendaal, Rucphen en Zundert) ontwikkelden een plan voor vroegsignalering van minima. Na aftrek van de resterende Rijksbijdrage is hiervoor nog € 36.000 nodig. | 15 | 25 | 0 | 0 | 0 |
3. Transformatiefonds/Avoord Eind 2018 kenden we aan Avoord een subsidie toe ten laste van het transformatiefonds sociaal domein. We betalen deze subsidie uit in 2019. | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
4. Woonvoorzieningen WMO Door urgente medische situaties realiseren we in 2019 drie grote woningaanpassingen in de vorm van het plaatsen van units. De middelen in de begroting voor woningaanpassingen zijn niet toereikend om de kosten van deze grote woningaanpassingen te betalen. We verhogen deze daarom éénmalig met € 150.000. | -150 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Wmo-voorzieningen Het aantal inwoners dat een beroep doet op de maatwerkvoorzieningen begeleiding en rolstoelen stijgt. Dit leverde over 2018 een tekort op van € 280.000. Dit zijn structurele uitgaven. We stellen de begroting 2019 met dit bedrag bij. | -280 | -280 | -280 | -280 | -280 |
6. Huishoudelijke ondersteuning Wmo Vanaf januari 2019 zien we het aantal cliënten dat een beroep doet op de maatwerkvoorziening Huishoudelijke Ondersteuning stijgen met 10 tot 15%. We nemen aan dat dit veroorzaakt wordt door de invoering van het abonnementstarief per 2019. Inclusief de tariefsverhoging volgens de CAO per 1 april 2019, betekent dit een kostenstijging van € 467.000. | -467 | -467 | -467 | -467 | -467 |
7. Bijdrage WVS We pasten de bijdrage aan het Werkvoorzieningsschap aan aan de herziene begroting 2019. | 42 | 0 | 0 | 0 | 0 |
8. Jeugdzorg We pasten de budgetten jeugdzorg aan aan de regionale werkbegroting Jeugdzorg 2019. Ook houden we rekening met de uitkomst van de jaarrekening 2018. | 81 | 117 | 117 | 117 | 117 |
9. Stelposten Jeugd Van het rijk kregen we budget voor de uitvoering van de taken van Voogdij 18+ en toezicht peuterspeelzalen. Deze middelen zetten we hiervoor in. | 163 | 164 | 164 | 165 | 165 |
10. Transformatiefonds Tot en met 2018 dekten we het transformatiefonds van €250.000 uit de reserve sociaal domein. Omdat deze reserve niet meer bestaat is dit niet meer mogelijk. In de begroting 2019 hielden we nog rekening met de uitvoering van werkzaamheden voor transformatie. In de eerste bestuursrapportage 2019 valt deze last uit de begroting 2019 nu weg. Dit heeft een eenmalig positief effect. | 250 | 0 | 0 | 0 | 0 |
11. Indexering tarieven WMO Vanaf 2020 verhogen we de tarieven voor de onderdelen Begeleiding en Huishoudelijke Ondersteuning. | 0 | -203 | -268 | -595 | -817 |
12. Brede impuls combinatiefuncties De regeling Brede impuls combinatiefuncties loopt tot en met 2022. We ramen de jaarschijf 2023 af. | 0 | 0 | 0 | 0 | 210 |
13. Juzt (jeugd- en opvoedhulp) Juzt verkeert in acute problemen. We willen de zorg voor de kinderen garanderen op een goed niveau, de werkgelegenheid waarborgen en de zorg verbeteren. Daarom is in overleg met Juzt, gemeenten en het Ministerie besloten tot een gecontroleerde afbouw van Juzt. Voorlopig schatten we onze kosten hiervoor op € 340.000. | -340 | 0 | 0 | 0 | 0 |
14. Rijksbijdrage BUIG We verwerken de Rijksbijdrage BUIG (Bundeling Uitkeringen Inkomensvoorziening Gemeenten). | -140 | -140 | -140 | -140 | -140 |
15. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | -77 | -12 | -12 | -20 | 17 |
16. Uitbreiding formatie jeugdprofessionals In 2019 krijgen de jeugdprofessionals nieuwe taken op het gebied van veiligheid. Om deze nieuwe taken uit te voeren, waarbij we de huidige kwaliteit waarborgen, breiden we het aantal jeugdprofessionals uit met 1,25 fte. | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
16. Dekking uitbreiding formatie jeugdprofessionals De formatieuitbreiding dekken we uit ontvangen rijksbudget voor de Jeugdzorg. | 100 | 100 | 100 | 100 | 100 |
Nieuw beleid | |||||
17. Taakstelling Jeugdzorg We actualiseerden de budgetten voor Jeugdzorg. De taakstelling op het budget voor de jeugdzorg ramen we daaarom af. | -200 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18. Subside de Harde Leerschool De Harde Leerschool is een project om kwetsbare jongeren weer op het rechte pad te krijgen door de rugby. Eén programma kost € 60.000, het bedrijfsleven draagt de helft bij. | -30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18. De Harde Leerschool dekking Het budget voor De Harde Leerschool vangen we binnen de begroting op. | 30 | 0 | 0 | 0 | 0 |
19. Surplus wijkwerk Door de uitbreiding van het aantal wijken en de grote druk die de wijkwerkers ondervinden, kreeg Surplus in 2019 een uitbreiding van het wijkwerk met 8 uur per week. Deze uitbreiding maken wij structureel. | 0 | -35 | -35 | -35 | -35 |
20. Surplus loonindexatie We maken de indexatie voor de loonkosten van Surplus vanaf 2020 structureel. | 0 | -47 | -94 | -144 | -144 |
21. Wijk-GGZ'er We maken de inzet van de wijk Ggz-er vanaf 2020 structureel om te komen tot een sluitende aanpak voor personen met verward gedrag. | 0 | -67 | -67 | -67 | -67 |
22. Jongerenmotivator Vanaf 2020 maken we het project van de jongerenmotivator structureel en breiden we het aantal uren uit. De jeugdmotivator begeleidt kwetsbare jongeren van 16-27 jaar individueel bij hun hulpvraag. | 0 | -73 | -73 | -73 | -73 |
23. Jeugdprofessionals We maken de tijdelijke uitbreiding van de jeugdprofessionals (2 fte) vanaf 2020 structureel. | 0 | -161 | -161 | -161 | -161 |
Maatregelen financiële positie | |||||
24. Taakstelling Surplus wijkwerk - jongerenmotivator We bespreken met Surplus de mogelijkheden om de extra kosten voor de uitbreiding van het wijkwerk en de jongerenmotivator op te lossen binnen de bestaande subsidieafspraken. | 0 | 108 | 108 | 108 | 108 |
25. Collectieve ziektekostenverzekering We brengen de de gemeentelijke bijdrage aan de premiekosten van de collectieve ziektekostenverzekering op gelijke hoogte met de andere vijf Werkplein gemeenten. | 0 | 300 | 300 | 300 | 300 |
26. Peuteropvangregeling We schaffen de reductieregeling voor minima voor de peuteropvang af. | 0 | 75 | 75 | 75 | 75 |
27. Maaltijdvoorzieningen We schaffen de reductieregeling voor minima voor de maaltijdvoorzieningen af. | 0 | 25 | 25 | 25 | 25 |
28. Werkgelegenheid derden We schaffen het budget voor kleine incidentele projecten voor werkgelegenheid af. | 22 | 57 | 58 | 59 | 60 |
29. Dienstencheques Vanaf 2020 geldt een nieuwe overeenkomst voor huishoudelijke ondersteuning. Hierdoor vervalt de verstrekking van dienstencheques. Dit geldt niet voor de verstrekking aan mantelzorgers die overbelast zijn of dit dreigen te worden. | 0 | 100 | 100 | 100 | 100 |
30. Eigen bijdrage begeleiding Vanaf 1-1-2020 voeren we de eigen bijdrage/abonnementstarief in voor de maatwerkvoorziening begeleiding. | 0 | 74 | 74 | 74 | 74 |
31. Wijkgerichtwerken We halveren het krediet voor wijkgericht werken. Dit leidt tot een besparing op de exploitatielasten. | 5 | 15 | 5 | 5 | 5 |
32. Buurtsportcoach We verlagen het activiteiten- en communicatiebudget van de buurtsportcoaches/Etten-Leur Actief. | 15 | 15 | 15 | 15 | 15 |
33. Vrijval reserve jeugd Het doel waarvoor deze reserve in het verleden is gevormd, is niet meer aan de orde. We heffen de reserve op en voegen het restant toe aan de algemene risicoreserve. | 33 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal wijzigingen | -1.150 | -668 | -995 | -1.581 | -1.787 |
Saldo na bestuursrapportage en kadernota 2020-2023 | -34.535 | -33.810 | -33.931 | -34.460 | -34.679 |